When you talk, you’re only repeating what you already know. But if you listen, you may learn something new.
When you talk, you’re only repeating what you already know. But if you listen, you may learn something new.
In mijn kindertijd (1959) leerde ik door mijn omstandigheden veel aandacht te hebben voor luisteren en kijken.
Wat ik zag was dat ruggen rechter werden, ogen gefocussed, oren gespitst wanneer iemand een boeiend verhaal vertelde. Er vielen “kwartjes”. Ik hoorde bij de spreker de variaties in spreektempo en intonatie, waardoor het luisteren makkelijk was. Dat alles maakte zoveel indruk op me, dat ik wist dat ik later ook graag mensen op deze manier wilde laten luisteren.
Na vele jaren kennis van en praktijkervaring in het werken met kinderen, jongeren en hun ouders, wil ik graag vanuit mijn hart spreken over deze onderwerpen. Met uiteraard de bedoeling dat mijn boodschap leidt tot meer bewustwording en ontwikkeling van persoonlijk leiderschap, waarmee je niet alleen je zelf, maar vooral ook onze jonge mensen een grote dienst bewijst.
Jazeker, wanneer dat passend is, zal ik in mijn verhalen ook persoonlijke ervaringen en praktijkvoorbeelden beschrijven. Zo hoor je, dat iedereen in zijn leven golfbewegingen kent: ups-and-downs. Dat dat je persoonlijkheid vormt, dat je op elk moment weer de touwtjes van je leven in handen kunt nemen. Met als doel levensgeluk, gezondheid, ontplooiing op welk vlak dan ook actief te optimaliseren.
Als gastspreker wil ik kleine of grote groepen mensen inspireren met een van deze verhalen. Het verhaal kan ik, wanneer ik ruimschoots van te voren weet wat het thema of de doelgroep is, speciaal afstemmen qua taalgebruik, voorbeelden en kernboodschap.
Heb je een vraag of een opmerking? Twijfel dan niet om contact met me op te nemen.
25-35% van de kinderen en jongeren tussen 4 en 25 jaar heeft last van aanhoudende lichamelijke/mentale onbegrepen klachten. Wij, de omringende volwassenen, zijn vanuit een goede intentie geneigd met onze overtuigingen en oplossingen voor hen te komen. We luisteren niet (voldoende) of pas in een later stadium naar het kind...
Meer info